Everglades

Miami Beach 2012-06-11

Hej hej!

Idag när vi vaknade och tittade ut genom vårt hotellfönster så insåg vi att vi valt fel dag att åka till Everglades på. Det häll-regnade nämligen. Vi klädde på oss, tog med våra jackor och drog ner mot hotellreceptionen för pick up. Väl nere och ute i bussen började det att klarna upp och regnet avtog då i styrka. Efter att hämtat upp alla människor på massvis med olika hotell här i Miami så begav vi oss tillslut mot sumpmarken och nationalparken Everglades. Väl där fick vi åka en tur med en svävare i hopp om att se lite vilda alligatorer. Turen varade i ca 30 minuter. Guiden sa till oss att vi hade tur om vi fick se en alligator idag då dem är kallblodiga djur som kryper undan och gömmer sig när det regnar. Då vi var påväg tillbaks mot hamen hade vi faktiskt turen att se en "medelstor" alligator krossa vattnet, och precis framför båten också, det var roligt att se en i det vilda. Det enda tråkiga med denna tur var att det spö-regnade på oss hälften av båtturen. Efter båtturen var vi på en Wildlife-show och alligatorwrestling, lite småloj men ganska rolig. Efter det fick vi träffa Gary the gator och ta bilder om vi ville. Som ni ser nedan tog jag Niklas kort med min nya vän, medan Estella bara vågade peta på honom :)

Väl tillbaka inne i Miami tog vi oss en snabblunch/rester från gårdagens restaurangbesök. Här i USA är allt mycket mycket större än hemma i Sverige, Exempelvis så har M-donalds inte vanliga cheeseburgare, dom har bara dubblacheeseburgare. En liten läsk, är vår plusmenyläsk. Jag skulle kunna dra 100 exempel till. Men iallafall så är portionerna som man får på restaurangerna väldigt rejäla och vi märkte att alla som inte åt upp sin mat bad om en "take-away-box" för att få hem våra rester. Det var inget med det, enligt kyparen var detta fullt normalt att göra i USA.

Efter detta gick vi ner till Lincoln road, för at kolla in butikerna. Vi är vid detta skede ganska trötta på shopping, eller rättare sagt våra kreditkort och budgetar är väldigt sletna efter våra shoppingäventyr. Trots detta lyckades jag Niklas hitta ett grymt snyggt armband. Nu har vi dock bestämt oss för att shoppingen är slut för denna resan :)

Imorgon ska vi till stranden igen har vi tänkt om vädergudarna är med oss :)

NIKLAS OCH "GARY-THE GATOR"